سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چیلر آزمایشگاهی و کاربردهای آن

آشنایی با چیلر آزمایشگاهی و کاربردهای آن بسیار اهمیت دارد. چیلر آزمایشگاهی دستگاهی است که برای خنک کردن و کاهش دما در اهداف علمی، تحقیقاتی و دانشگاهی استفاده می شود. به عبارت دیگر چیلر آزمایشگاهی وسیله ای است که با استفاده از چرخه خنک کننده جذب یا فشرده سازی بخار، گرما را از مایع خارج می کند. چیلر آزمایشگاهی دستگاهی است که گرما را از مایع از طریق تراکم بخار یا سیکل تبرید جذبی حذف می کند. این مایع از طریق مبدل حرارتی هوا و تجهیزات مورد نیاز قابل گردش است.

تعدادی از فرآیندهای آزمایشگاهی وجود دارد که باید در دمای مشخص و پایدار انجام شوند. از آنجایی که این دما ممکن است بالاتر یا کمتر از دمای اتاق باشد، در آزمایشگاه ها به دستگاه هایی نیاز است که قابلیت گرم و سرد شدن را داشته باشند. در بسیاری از موارد رسیدن به دمای دقیق گاهی تا دهم درجه سانتیگراد ضروری است و معمولاً این دما باید برای مدتی بدون نوسان حفظ شود. در ادامه توضیحاتی در مورد چیلر آزمایشگاهی و کاربردهای آن خواهیم داد. 

 

انواع چیلرهای آزمایشگاهی

چیلرها به طور کلی به انواع تراکمی و جذبی تقسیم می شوند و در اندازه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. در برخی موارد بر اساس نوع بدنه و نوع کنترل کننده و محدوده دما دسته بندی خواهند شد.

1. چیلر تراکمی:

این چیلرها برای خنک کردن آب هستند تا از آب خنک شده برای خنک کردن هوای ساختمان یا ماشین آلات خنک کننده و محصولات صنعتی استفاده شود. ناگفته نماند که برای استفاده در سرمایش هوا به تجهیزاتی مانند فن کویل یا کولر گازی نیاز داریم. برای چیلرهای تراکمی به کمپرسوری نیاز داریم که با برق کار می کند، بنابراین این نوع چیلرها به چیلرهای برقی معروف هستند.

2. چیلر جذبی:

نوع دیگر چیلر، چیلر جذبی است که از کمپرسور استفاده نمی کند و از شعله گاز استفاده می کند. به این نوع چیلرها چیلر گازی می گویند. چیلر جذبی دستگاهی است که از گرمای ورودی (آب گرم یا بخار) برای تولید آب سرد استفاده می کند. عملکرد چیلر جذبی مانند سایر دستگاه های خنک کننده بر اساس اصل کلی تبخیر است.

مطالب پیشنهادی:  آشنایی با نحوه عملکرد PH متر آزمایشگاهی

چیلر آزمایشگاهی و کاربردهای آن

معرفی کاربردهای چیلر آزمایشگاهی

استفاده از چیلرهای آزمایشگاهی عمدتاً به دو دسته تقسیم می شود:

زمانی که یک محصول یا دستگاه برای کار خود نیاز به چیلر خنک کننده دارد، ابتدا سازندگان باید از چیلر آزمایشگاهی برای اندازه گیری میزان تلفات حرارتی دستگاه استفاده کنند و سپس با توجه به نتایج به دست آمده، چیلرهای مخصوص خنک سازی دستگاه را خریداری کنند. انجام دادن

چیلرهای آزمایشگاهی در دانشگاه ها، مراکز تحقیقاتی و علمی برای خنک کردن نمونه های تحقیقاتی در سیکل بسته یا باز استفاده می شوند.

در خرید دستگاه چیلر به چه نکاتی باید توجه کرد

موقع خرید دستگاه چیلر آزمایشگاهی باید به یکسری نکات توجه کنید که شامل موارد زیر است:

قدرت خنک کنندگی مورد نیاز

قدرت گرمایشی مورد نیاز

در آینده به خنک سازی بیشتری نیاز دارید

حجم مخزن خنک کننده

نوع مایعی که در گردش است

فشار مایع

سرعت جریان مایع

دقت کنترل کننده دما

دقت کنترل دمای دستگاه

حداکثر دما و حداقل دما

 

طرز عملکرد چیلر آزمایشگاهی

مرحله اول - تبرید:

برای شروع خنک سازی، چیلر آزمایشگاهی ابتدا باید فرآیند تبرید را طی کند. این فرآیند خنک کننده گرما را به همراه تجهیزات منتقل می کند و در نهایت دمای آن را کاهش می دهد.

مرحله دوم تبخیر:

به محض شروع فرآیند تبرید، گرما با کمک آب یا هوا تبخیر می شود. (بسته به اینکه با چیلر آزمایشگاهی آب خنک یا هوا خنک کار می کنید). این تبخیر باعث می شود آب یا هوا بجوشد و به بخار تبدیل شود.

مرحله سوم - فشرده سازی:

هنگامی که بخار تشکیل شد، به کمپرسور می رسد که دما و فشار آن را افزایش می دهد.

مرحله چهارم - چگالی:

بخار از طریق کمپرسور به کندانسور می رود که بار دیگر دما را کاهش داده و بخار مذکور را به مایع تبدیل می کند. هنگامی که شکل مایع دوباره به دست آمد، اندازه گیری می شود و چرخه خود را تکرار می کند.

آشنایی با دستگاه چیلر

نتیجه گیری

در این مطلب در مورد چیلر آزمایشگاهی و کاربردهای آن مطالبی ارائه کردیم. چیلر یک دستگاه برای تهویه هوای محیط و خنک کردن محیط آزمایشگاه های تحقیقاتی و زیستی بیشترین استفاده را دارد. اگر دستگاه چیلر شما یا هر کدام از اقلام پزشکی شما دچار مشکل شده اند، پیشنهاد می کنم برای تعمیر به مرکز تعمیر تجهیزات آزمایشگاهی مراجعه کنید تا دستگاه های شما را تعمیر کنند. اگر هم امکان مراجعه به این نمایندگی را ندارید، تعمیرکاران در محل حضور می یابند و تجهیزات شما را عیب یابی و تعمیر می کنند.