سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تیتراتور آزمایشگاهی چیست؟ و کاربرد آن

امروزه برای انجام تیتراسیون از تیتراتور آزمایشگاهی استفاده می شود که غلظت نامعلوم محلول نمونه را از طریق غلظت شناخته شده محلول دیگر تعیین می کند. این دستگاه تیتراسیون را با دقت بالا و به صورت خودکار انجام می دهد. تیتراسیون یک روش برای تعیین غلظت محلول مجهول است.

دستگاه تیتراتور که برای اندازه گیری غلظت محلول ها بکار می رود، انواع مختلفی دارد و می تواند فرآیندهای مختلف تیتراسیون اسید-باز، پتانسیومتری و کمپلکس سنجی را انجام دهد. برندهای مختلفی در بازار تجهیزات آزمایشگاهی از این دستگاه وجود دارد که هرکدام قیمت متفاوتی با توجه به نیاز کاربران آزمایشگاه دارند. در ادامه سعی داریم به این سوال که دستگاه تیتراتور آزمایشگاهی چیست؟ و کاربرد آن مطالب مفیدی را در اختیار شما قرار دهیم.

تیتراسیون چیست

یک روش آزمایشگاهی ساده و بسیار رایج که از محلولی با غلظت مشخص برای تعیین غلظت محلول مجهول استفاده می کند، تیتراسیون نامیده می شود. در این روش برای تعیین غلظت آنالیت از محلولی با غلظت خاص به عنوان تیتر یا تیترانت استفاده می شود. یک معرف یا نشانگر نیز برای تعیین زمان اتمام واکنش و تعیین نقطه هم ارزی استفاده می شود.

روش تیتراسیون به شرح زیر است: یک حجم خاص از یک آنالیت با غلظت نامعلوم به اضافه چند قطره یک نشانگر در یک فلاسک ارلن ریخته می شود، تیتراسیون با یک محلول استاندارد (با غلظت خاص و نرمال) انجام می شود که در بورت ریخته می شود. تغییر رنگ نشانگر نقطه پایان تیتراسیون را تعیین می کند    . در نهایت، حجم های خاص آنالیت و تیتران و نرمال یا مولاریته خاص تیتران، با قرار دادن در فرمول زیر، غلظت یا نرمال بودن مجهول آنالیت رابه دست می آورد.

N1 V1 = N2 V2

تیتراتور آزمایشگاهی چیست؟ و کاربرد آن

تیتراتور آزمایشگاهی چیست

تیتراتور آزمایشگاهی دستگاهی است که می تواند به طور خودکار غلظت مجهول یک محلول را با استفاده از غلظت شناخته شده محلول دیگر تعیین کند. این دستگاه دارای انواع مختلفی از ساده تا پیچیده است که می تواند چندین تیتراسیون را همزمان انجام دهد. تیتراسیون در این دستگاه ها با دقت و ظرافت بسیار بالایی انجام می شود. تیتراسیون در این دستگاه ها به صورت حجم ثابت (MET)، پتانسیل ثابت (DET) و تنظیم پتانسیل (SET) انجام می شود. در این دستگاه ها نقطه پایان تیتراسیون تغییر پتانسیل تیر برق است، برخلاف تیتراسیون دستی که تغییر رنگ نشانگر نقطه پایان تیتراسیون را نشان می دهد.

 

شرکت های تولیدی و قیمت خرید و فروش تیتراتور

شرکت های زیادی در کشورهای مختلف این دستگاه را ساخته و از طریق نمایندگی های مختلف در کشورهای دیگر در بازار به فروش می رسانند. قیمت های آن نیز با توجه به نوع برند و شرکت سازنده می باشد. شرکت آلمانی SI Analytics یکی از این شرکت هاست. یکی دیگر از شرکت های تولید کننده تیتراتور Labindia است که دارای 14 نمایندگی و بیش از 400 پرسنل می باشد. در میان سایر شرکت های تولید کننده تیتراتور، Mettler Toledo سوئیس بهترین و با سابقه ترین (بیش از 80 سال) شرکت است. این شرکت با هزینه کم و استفاده از مواد مرغوب در ساخت این دستگاه یکی از معتبرترین شرکت ها می باشد.

کاربرد دستگاه تیتراتور آزمایشگاهی

از این دستگاه ها برای تیتراسیون اتوماتیک در کلیه آزمایشگاه های مختلف غذایی، دارویی، تحقیقاتی، شیمیایی، آموزشی و آب و فاضلاب و محیط زیست استفاده می شود. همچنین در تعیین غلظت ویروس ها، باکتری ها، آزمایش های شیمی، معدن و آزمایشگاه های تشخیص پزشکی استفاده می شود.

:مطالب بیشتر راهنمای استفاده از دستگاه هود توزین


انواع تیتراتور آزمایشگاهی

انواع مختلف دستگاه تیتراتور آزمایشگاهی

تیتراسیون اسید و باز

شیمیدانان از تیتراسیون اسید-باز برای تعیین محتوای اسید خاص، مشابه اسید هیدروکلریک با یک باز، مانند هیدروکسید سدیم، در مایع استفاده می کنند.

تیتراسیون اکسیداسیون - احیا

این روش که تیتراسیون کاهشی نیز نامیده می‌شود، روشی برای تیتراسیون است که بر افزایش یا از دست دادن الکترون‌های داخل نمونه برای تعیین محتوای نمونه تکیه می‌کند.

تیتراسیون رسوب

در این شکل تیتراسیون، یک معرف به نمونه اضافه می شود تا زمانی که واکنشی رخ دهد که در آن یک جامد رسوبی از نمونه تشکیل دهد یا از آن رسوب کند.

تیتراسیون کمپلکسومتری

این شکل تیتراسیون مشابه تیتراسیون رسوبی است که در آن رسوبات جامدات پس از افزودن معرف تشکیل می شود.

 

جمع بندی

در این مطلب سعی کردم در مورد کاربرد تیتراتور آزمایشگاهی و قیمت خرید آن مطالبی را در اختیار شما قرار دهم. تیتراتور آزمایشگاهی یک روش بسیار ساده و رایج است که از یک محلولی با غلظت مشخص برای تعیین غلظت محلول مجهول استفاده می کند. دستگاه تیتراتور دستگاه حساسی است که اگر آسیب ببیند، ممکن است درست کار نکند و در اندازه گیری میزان غلظت محلول ها و مواد خطا رخ دهد.

 

اگر دستگاه تیتراتور آزمایشگاهی شما دچار مشکل شده یا دیگر تجهیزات آزمایشگاهی شما درست کار نمی کنند، پیشنهاد می کنم برای تعمیر با مرکز تعمیر تجهیزات آزمایشگاهی تماس بگیرید تا تعمیرکاران حرفه ای این مرکز کار تعمیر دستگاه های شما را به سرعت و با کمترین هزینه انجام دهند.