سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آشنایی با نحوه عملکرد PH متر آزمایشگاهی

PH متر یک ابزار علمی است که برای اندازه گیری فعالیت یون های هیدروژن در محلول های مختلف در محیط آزمایشگاهی استفاده می شود. استفاده از PH متر در واقع راهی برای تعیین اسیدیته یا قلیایی بودن یک ماده مورد نظر است ph متر آزمایشگاهی مقدار لگاریتمی را به کاربر نشان می دهد و بنابراین می توان درجه اسیدیته را درک کرد.
یکی از وظایف مهم PH متر آزمایشگاهی اختلاف پتانسیل الکتریکی بین الکترود pH و الکترود مرجع است. به همین خاطر است که گاهی اوقات به آن پتانسیومتر می گویند. البته تغییر الکتریسیته به اسیدیته یا قلیایی بودن مایع بستگی دارد. اغلب، pH متر در آزمایشگاه های مختلف برای اندازه گیری کنترل کیفیت مواد استفاده می شود. منظور از pH مقدار یون H در آب است. دلیل نامیدن آن به ph به معنای قدرت یون‌های هیدروژن است.

 

آشنایی با دستگاه PH متر آزمایشگاهی 

 

PH متر یک ابزار مهم در محیط آزمایشگاه است و برای اندازه گیری قلیایی یا اسیدیته یک محلول استفاده می شود که به عنوان اسیدی یا قلیایی محلول نیز شناخته می شود. pH اساساً واحدی است که قلیائیت یا اسیدیته یک محلول را نشان می دهد و در مقیاس 0 تا 14 نمایش داده می شود. اطلاعات نمایش داده شده توسط دستگاه میزان باز یا اسید را بر اساس سطح فعالیت یون هیدروژن نشان می دهد.
توجه داشته باشید که pH ماده با اندازه یون هیدروژن و یون هیدروکسیل ماده ارتباط مستقیم دارد. وقتی مقدار یون هیدروژن از یون هیدروکسیل بیشتر باشد، ماده در واقع اسیدی است و PH آن کمتر از 7 است. اما زمانی که مقدار یون هیدروکسیل بیشتر از یون هیدروژن باشد، ماده باز است و PH آن بیشتر از 7 است. مقدار یون های هیدروژن و یون های هیدروکسیل در یک ماده برابر است،pH ماده برابر با 7 است.

مطالب خواندنی: آشنایی با متداول ترین کاربردهای کلروفروم

آشنایی با نحوه عملکرد ph متر آزمایشگاهی

 

عملکرد پی اچ متر آزمایشگاهی چگونه است

 

کاربرد اصلی PH متر در داروسازی، کشاورزی، پالایشگاه ها، آزمایشگاه های پزشکی و صنعتی است که در اندازه گیری اسیدیته مواد بسیار مهم است. PH متر به صورت علمی میزان مولکول های یونیزه شده در محیط آب را نمایش می دهد. یکی از کاربردهای مهم این دستگاه تعیین سطح pH مایع است که به دو روش اندازه گیری می شود:
اندازه گیری به روش رنگ سنجی (از طریق کاغذ pH)
pH متر الکتریکی که پتانسیل الکتریکی بین دو الکترود را اندازه گیری می نماید.

دستگاه پی اچ متر چیست

جمع بندی

PH متر در بسیاری از آزمایشگاه های صنعتی، پزشکی، غذایی و دارویی برای اندازه گیری pH و اسیدیته یا شفافیت مایعات استفاده می شود. به همین دلیل می توان گفت کاربردی ترین و مهم ترین تجهیزات آزمایشگاهی است. توجه داشته باشید که لازم است شرایط سرویس PH متر آزمایشگاهی را به دقت بررسی کنید و در هنگام کار با آن به نکات ایمنی که در این مقاله به آن پرداخته ایم توجه کنید.
اما در صورت خرابی یا عدم کارکرد دستگاه PH متر در برخی از قسمت ها، باید آموزش تعمیر تجهیزات آزمایشگاهی را فرا بگیرید و اگر باز هم خودتان نتوانستید مشکل دستگاه خود را حل کنید، دستگاه را به نمایندگی مجاز و مجاز ببرید. برای اصلاح چیزها دارو بده