سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آشنایی با متداول ترین کاربردهای کلروفروم

آشنایی با متداول‌ ترین کاربردهای کلروفروم برای هر شخصی که در آزمایشگاه های تحقیقاتی، شیمی و پزشکی مشغول به فعالیت است، یک ضرورت محسوب می شود. کلروفروم  یک گاز بی رنگ است که از اختلاط استون و اتانول با هیپوکلریت کلسیم تولید می شود. هنگام کار با این ماده باید جوانب احتیاط را رعایت کنید، چراکه استنشاق طولانی مدت آن می تواند به شما آسیب بزند و حتی باعث مرگ شود. 

از آنجا که این ماده در آزمایشگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد و آشنایی با متداول‌ ترین کاربردهای کلروفروم ضروری است، در ادامه بیشتر با روش تولید و کاربردهای آشنا می شوید. 

ماده کلروفرم چیست

کلروفرم گاز بی رنگی با فرمول شیمیایی CHCl3 است. این ماده از اختلاط استون و اتانول با عمل پودر سفید کننده کلر (هیپوکلریت کلسیم) ساخته می شود. این ماده حاوی بخارهای بسیار سمی و اعتیاد آور است که در صورت استنشاق طولانی مدت می تواند کشنده باشد. در گذشته از آن به عنوان بی حس کننده استفاده می شد. کلروفرم ابتدا با روشی رایج توسط سه دانشمند به طور همزمان بدست آمد و اولین فردی که این ماده را کشف کرد فردی به نام یوجین بود. در ادامه با متداول‌ ترین کاربردهای کلروفروم را بررسی می کنیم.

برای آشنایی با دستگاه شیکر الایزا و نحوه تست آن وارد لینک شوید. 

آشنایی با متداول ترین کاربردهای کلروفروم

متداول‌ ترین کاربردهای کلروفرم در آزمایشگاه

کلروفرم یکی از مهم ترین و ارجح ترین آلکالوئیدها است، به همین دلیل در صنعت داروسازی برای استخراج آلکالوئیدها از مواد گیاهی کاربرد وسیعی دارد. این ماده به دلیل خاصیت بیهوشی آن در پزشکی کاربرد فراوانی دارد. ناگفته نماند که با توجه به معایبی که دارد، این استفاده از بیهوشی در پزشکی برای جلوگیری از آسیب به بیمار محدود می شود. با ما همراه باشید تا با سایر کاربردهای کلروفروم آشنا شوید.
به عنوان یک حلال در استخراج آنتی بیوتیک ها، ویتامین ها و طعم دهنده ها استفاده می شود.
از آنجایی که کلروفرم حلال بسیاری از ترکیبات آلی است، در صنعت برای جداسازی چنین ترکیباتی استفاده می شود.
در آزمایشگاه، به طور گسترده ای برای حفظ بافت های آلی مانند نمونه های تشریحی استفاده می شود (زیرا از متلاشی شدن یا متلاشی شدن آنها جلوگیری می کند).
کاربردهای زیادی در زیست شناسی مولکولی دارد.
در ساخت موادی مانند وینیل کلرید استفاده می شود.
از آنجایی که باعث کاهش دمای تتراکلرید کربن در کپسول های آتش نشانی می شود، به عنوان رسانای انتقال حرارت در این کپسول ها استفاده می شود.
این ماده واسطه ای در تولید رنگ و آفت کش هایی مانند کلروپیکرین است.
اغلب برای به خواب رفتن از پیشخوان استفاده می شود، زیرا استنشاق کلروفرم باعث خواب آلودگی می شود. اما به گفته پزشکان استفاده از این ماده برای خواب خطرناک است.

کلروفروم چیست

مراحل تولید کلروفرم چیست

دو روش متداول برای تولید کلروفرم عبارتند از کلرزنی متان و کلرزنی متیل کلرید حاصل از واکنش بین متانول و کلرید هیدروژن. چند روش متداول وجود دارد که در زیر به آنها اشاره می کنیم.

کلرزنی متان:
با استفاده از راکتورهای بستر ثابت در این روش می توان به راندمان 90-95 درصد دست یافت.
فتوشیمیایی کلرزنی:
راندمان این روش 90 درصد خواهد بود، اما ظرفیت راکتورها کم است و بنابراین بسیار کند است.
واکنش بین استون و کلر:
این واکنش در یک راکتور ناپیوسته انجام می شود و محصول خروجی از راکتور به واحد تقطیر فرستاده می شود و در آنجا می توان آن را تا 86-91? خالص کرد.

نتیجه گیری

آشنایی با متداول‌ ترین کاربردهای کلروفروم برای هر کدام از افراد حاضر در محیط آزمایشگاه یک ضرورت محسوب می شود. کلروفروم یک گاز بی رنگ است که در علوم زیست شناسی نیز کاربرد دارد. هنگام استفاده از این ماده باید نکات ایمنی را رعایت کنید تا نه به شما و نه به تجهیزات دیگر آسیبی وارد نشود.

اگر در محیط آزمایشگاه دستگاهی دارید که نیاز به تعمیر دارد، توصیه من این است که به مرکز تخصصی تعمیر تجهیزات آزمایشگاهی مراجعه کنید. تعمیرکاران این مجموعه در کمترین زمان کار عیب یابی دستگاه شما را انجام خواهند داد و قیمت مناسبی را برای انجام خدمات ارائه می دهند.